corners

Wherever the past, the present and the future takes me, this is my corner...

STHLM

Publicerad 2011-06-09 10:37:22 i Allmänt,

The best thing about being able to read DN from start to finish is the small section in the back of the Arts and Culturepages. Its called Stockholm i mitt hjärta and almost every day one of the people working at the newspaper writes a short on-the-spot-account of our capital. It shows the city from all angles and I always read it when I have the time.

Stadsbiblioteket 19.57

Det var en gång på Stadsbiblioteket som taket rasade in över mig.
Under studieåren levde jag i läsesalen till höger uppför trappan. Egentligen inte för att jag pluggade särskilt ihärdigt, utan för att där kändes det som om jag gjorde det.


I stället plöjde jag först filosofihyllan och gick vidare med psykologi. På ett sätt var det här jag blev jag. I alla fall delvis. Jag hittade min inre kompass. Eller så hade den alltid funnits där, men min nål fastnade i en tydlig riktning. Jag lärde mig om livet och människorna, jag fick fler ord till mitt ständiga vardagsfilosoferande. Teori blev min bas för att fatta beslut i praktiken. Ibland blir det fel. Och jag försöker förlåta mig själv, give the girl a brejk.


Det var på f jag fick en smäll rakt i ansiktet så hela huvudet svällde upp till en fyrkantig låda. F som i Erich Fromm och ”Flykten från friheten”. Om hur skrämmande det är att ta ansvar för sitt eget liv – och våga välja att göra det. Smällen var insikten om att det viktigaste jag har, det är min frihet. Men också det svåraste.


Written by Maria Ringborg, DN.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin

Den här bloggen är jag. Den kan ibland vara fylld med känslor och tankar men är lika glad och virrig som jag kan vara. Jag älskar min familj och mina vänner, engelska böcker, olympiska spelen, fikabröd, höstlöv, att dansa, promenader, Morgonpasset i P3, ost, träna, snö, skidåkning och att sjunga i duschen. Jag ogillar hat, kapris, när mitt nagellack flagnar, att stressa, orättvisor, att hänga tvätt, människor utan respekt och fötter på tågsäten. Välkommen till mitt lilla hörn i en stor värld.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela