corners

Wherever the past, the present and the future takes me, this is my corner...

11 september 2011

Publicerad 2011-09-11 12:28:28 i Allmänt,

Idag är det 11 september, det är omöjligt att inte tänka på det hemska som hände för 10 år sen. Jag var 14 år och gick hem från skolan tidigare för att jag inte mådde bra. Jag la mig i min säng och tittade på TVn. Jag förstod nog inte allvaret fören senare.

Men egentligen vad jag gjorde denna dag för 10 år sedan är ointressant för för flera tusen människor drabbades på ett mycket djupare plan då de förlorade nära, då de för alltid lever med en stämpel som inte kan suddas ut, hur de har krigat för fred, hur de har ådragit sig skador som har förändrat deras liv.

Jag tycker om DN. För någon vecka sedan kom det med en bilaga till huvudtidningen. Tio år sedan 11 september. Jag blev ganska "glad" över att de inte fokuserade enbart på de som var med, de som dödades och de som kämpar för en "bättre" värld. De berättade även om den muslimska kvinnan vars liv har försvårats av attacken eftersom hon inte har samma möjlighet att röra sig längre med det namnet som hon har.

Jag blev lite ledsen igår när jag såg ett program där man berättade att det är svårt att få visum i USA, speciellt om man har ett namn som är förknippad med terrorism. Med andra ord, ett muslimskt namn. Då tänker jag lite på Norge, Behring Breivik var ju exakt lika mycket terrorist som de som kapade planen? För terrorism betyder ju att man genom våld, hot eller tvång vill tvinga fram politiska förändringar. Det är en akt som har politiska syften, precis som al-Qaida men precis lika mycket som Behring Breivik. Så egentligen borde det vara lika svårt för Elin Fernström att få visum som för Amina Kadric...

Så idag tänker jag på hur hela världen har drabbats. Hur flera tusen oskyldiga, både i västvärlden och de muslimska offren, har dödadas, krigat och påverkats av att något så hemskt hände för 10 år sedan. Människan är en läskig varelse ibland.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin

Den här bloggen är jag. Den kan ibland vara fylld med känslor och tankar men är lika glad och virrig som jag kan vara. Jag älskar min familj och mina vänner, engelska böcker, olympiska spelen, fikabröd, höstlöv, att dansa, promenader, Morgonpasset i P3, ost, träna, snö, skidåkning och att sjunga i duschen. Jag ogillar hat, kapris, när mitt nagellack flagnar, att stressa, orättvisor, att hänga tvätt, människor utan respekt och fötter på tågsäten. Välkommen till mitt lilla hörn i en stor värld.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela