corners

Wherever the past, the present and the future takes me, this is my corner...

As the shadow crosses mine

Publicerad 2012-01-03 23:10:06 i Allmänt,

När jag bodde i Sydafrika bodde jag en månad i "kåkstaden" Mamelodi utanför Pretoria. Många av mina vänner spenderade hela sitt år i townships. Det är så fruktansvärt hemsk och omänskligt att människor skiljs åt på grund av hudfärg och jag tror att alla som känner mig vet att jag verkligen får rysningar av det.

Men något som ger mig precis lika mycket rysningar är när turister i exempelvis Kapstaden åker på så kallade "Township tours". När jag var där för massa år sedan och som en del av vårt program i början av året ingick att åka på en sådan tur i Langa. Men mitt hjärta och min hjärna var inte med.

Jag kan inte fatta hur detta kan vara en turistattraktion? Jag kan inte fatta hur rika västerlänningar tar en massa kort på människor och deras hus för att sedan ta hem och visa för sina kompisar. "Titta vad hemskt det var i Kapstaden!". Jag tycker att det är minst lika hemskt att vi behandlar dessa människor som att de är apor på zoo. Vad skulle vi säga, låt säga här i Sorunda, om det kom en busslass hit från Stockholm med tanken att visa stadsbor att "såhär lever man på landet". Åhh, jag lovar att det skulle bli ett himla ramaskri om detta skulle ske!

Vi tar kort på människors vardagsliv och får en känsla av att vi faktiskt är bra människor som ser världens ondska genom att se andras lidanden. Vi rutar in deras liv i en enda liten ruta som ska bevisa hur de har det. Om en människa inte kan förstå och känna empati för människor utan att se deras förhållanden på detta sätt, tycker jag att den människan är trångsynt. För visst kan man väl känna empati bara genom att veta att dessa "kåkstäder" finns? Jag vet att detta är det ända sättet för många att försörja sig men jag kan inte hjälpa att tycka att det är sorgligt ändå.

Hur kan vi begära att segregation slutar om vi väljer att se vissa människor som objekt, även om baktanken må vara god?


Kommentarer

Postat av: Jessica

Publicerad 2012-01-04 11:07:30

Så jäkla bra skriver Elin!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin

Den här bloggen är jag. Den kan ibland vara fylld med känslor och tankar men är lika glad och virrig som jag kan vara. Jag älskar min familj och mina vänner, engelska böcker, olympiska spelen, fikabröd, höstlöv, att dansa, promenader, Morgonpasset i P3, ost, träna, snö, skidåkning och att sjunga i duschen. Jag ogillar hat, kapris, när mitt nagellack flagnar, att stressa, orättvisor, att hänga tvätt, människor utan respekt och fötter på tågsäten. Välkommen till mitt lilla hörn i en stor värld.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela