corners

Wherever the past, the present and the future takes me, this is my corner...

Majoriteten av de som sitter i fängelse är män.

Publicerad 2012-10-02 10:00:10 i Allmänt,

Det här är ett ämne jag skulle kunna skriva en hel uppsats om, med relevanta exempel, forskningsreferenser, fotnoter och innehållsförtäckning. För varje gång jag börja skriva något här blir det tillslut jättelångt och jobbigt att läsa. Så jag ska försöka fatta mig kort men läs gärna Mickans inlägg också...
 
Jag har den senaste tiden blivit skrämd av det samhälle vi lever i idag. I ett samhälle där det verkar vara helt okej att fälla rasistiska, och för mig helt omänskliga, kommentarer. Ett samhälle där det är okej att säga att böneutop är ett allvarligt hot mot vårt "kristna land". Ett samhälle där mannen som ville ta bort Tintinböckerna från Kulturhusets ungdomsbibliotek heter Behrang och därför får höra "att han borde åka tillbaka och sluta blanda sig i vår kultur". Ett samhälle där en popgrupp bestående av invandrare inte får beröm på sin fanpage för sin musik utan där personer skriver att "majoriteten av de som sitter i fängelse är invandrare".
 
Vi är alla människor och kultur är föränderligt. Det borde vara tillräckligt för att behandla alla med respekt och öppenhet... Jag blir skrämd av att leva i ett samhälle där det viktigaste är att bevara det som var istället för att se det befriande och häftiga i förändring. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin

Den här bloggen är jag. Den kan ibland vara fylld med känslor och tankar men är lika glad och virrig som jag kan vara. Jag älskar min familj och mina vänner, engelska böcker, olympiska spelen, fikabröd, höstlöv, att dansa, promenader, Morgonpasset i P3, ost, träna, snö, skidåkning och att sjunga i duschen. Jag ogillar hat, kapris, när mitt nagellack flagnar, att stressa, orättvisor, att hänga tvätt, människor utan respekt och fötter på tågsäten. Välkommen till mitt lilla hörn i en stor värld.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela